Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Jak to funguje?

Klíčovou roli v tom hrají aminokyseliny arginin a lysin, které jsou schopny ovlivňovat struktury v mozku, jimž předávají impuls spojený s pocitem sytosti. Takže bychom mohli snáze hubnout díky tomu, že bychom neociťovali hlad. Je tomu doopravdy tak?

Vědci z Warwické univerzity v Británii studovali činnost mozkových buněk zvaných tanycyty. Zjistili, že na jejich povrchu jsou specifické receptory pro aminokyseliny, které jsou stavebními prvky na bázi proteinů. Jde o stejné receptory, jaké nalezneme na našem jazyku, kde umožňují cítit chuť umami typickou pro glutamát, která je právě charakteristickou chutí spojovanou s aminokyselinami. Při zkoumání tanycytů zjistili, že jakmile tyto buňky pocítí přítomnost aminokyselin, hlavně již zmiňovaných argininu a lysinu, aktivují se a předávají mozku pocit sytosti.

V budoucnu by mohly tyto výsledky přinést nový způsob redukce hmotnosti a dietní režimy sestavovat na základě těchto poznatků. Mohly by se doporučovat potraviny s vysokým obsahem argininu a lysinu, jako například hovězí maso, makrely, kuřecí maso, švestky, meruňky, čočka a jiné. Vědci by chtěli nalézt způsob, který zvenku aktivuje receptory sytosti přítomné na tanycytech, a zamezit tak pocitu hladu. Studie je to bezpochyby velmi zajímavá, hlavně z hlediska výzkumu mechanismů, které regulují pocit sytosti, ale zatím neexistuje žádný praktický výsledek, na kterém by bylo možno výsledky demonstrovat. Potraviny bohaté na arginin a lysin ( i další aminokyseliny zmiňované ve studii) jsou zároveň potravinami obsahující proteiny, které mají sytící účinek prokázaný.

Pocit sytosti nezaručují aminokyseliny

Aminokyseliny jsou základní látky, které utvářejí bílkoviny. A aminokyseliny zmiňované ve studii (arginin, lysin a alanin) jsou v jídelníčcích západní civilizace dobře zastoupeny. Tyto a další aminokyseliny, které přiíjmáme potravou, vstupují do krve, kde plní své funkce. To však neznamená, že přijetím více argininu a lysinu, zvýšíme okamžitě pocit sytosti. Navíc je obecně známo, že sytost navozují proteiny, které nepochybně v západní stravě nechybějí. Průměrně aktivní člověk by měl denně zkonzumovat jeden gram proteinů na jeden kilogram své tělesné hmotnosti. My obvykle sníme bílkovin mnohem více, hlavně kvůli velké konzumaci masa a masných výrobků.

I přesto, že přijímáme dostatek „hladtišících“ aminokyselin, stejně velká část populace trpí nadváhou. Zřejmě tedy existuje jiná cesta složitého mechanismu, kterým je do mozku vysílán signál pocitu sytosti.

Jaká jídla poskytují větší pocit sytosti?

Rozhodně ta, kde najdeme vysoký obsah proteinů (živočišných i rostlinných). O sytosti rozhoduje hlavně čas mezi jídly, který závisí především na tom, kolik jsme zkonzumovali tuku, a mechanismus, který způsobuje, že konzumaci ukončíme.

Kuřecí prsa 20g

Sýr hermelín 21g
Sýr niva

20g

Zdroj:https://www.tyden.cz/

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.