Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Moderní doba na nás klade vysoké nároky. Každý chce vypadat co nejlépe, přitom zvládat rodinu, práci a vyrovnat se s mnoha stresujícími situacemi. Pokud si chceme udržet štíhlou postavu, pevné zdraví a cítit se dobře, bez úpravy jídelníčku to nepůjde. Základem je výběr potravin, které nejsou plné tuků, cukrů a éček.

Zdravá výživa na konci 20. století  

Ve městech se pokračovalo v tradicích české měšťanské kuchyně, která se pozvolna stávala dostupnou i pro méně zámožné vrstvy a šířila se i na venkov. V jídelníčku převládá maso hovězí, vepřové a kuřecí. O zdravé výživě hovořit nelze. Běžná strava je plné tuků a těžkých příloh. Sádlo je jediným dostupným tukem. V období 1.světové války se objevuje nedostatek potravin a špatná organizace zásobování a obyvatelstvo často hladoví. Vzácná je jakákoliv strava. Úbytek bílkovin a vitamínu ze stravy zanechává na obyvatelstvu těžké následky. Za 2. světové války je skladba potravin značně omezená, ale celkem dobře fungoval přídělový systém a tak nenastal hlad.

Situace ve zdravé výživě od roku 1949 až 1989 – v těchto čtyřiceti letech se zlepšilo zásobování potravin. Zlepšila se produkce obilovin, především pšenice. Rychle stoupala spotřeba cukru a živočišných tuků, mírně rostla spotřeba i rostlinných tuků. Ve výrobě masa se především zvýšila produkce masa vepřového. Subtropické a tropické plodiny, se dovážely jen v omezeném množství, byl omezen i dovoz mořských ryb. Strava byla chudá na vitamín C, vitamín A, vápník, železo (u žen), vlákninu a vodu (hlavně u žen a dětí). Jídelníček se stal dosti jednotvárným a strava málo pestrou. Na jídelníčku tvoří nezastupitelnou část vlastně vypěstované potraviny. Stava je stále velice těžká, přesto nejsou běžné dostupné potraviny obsahující rychlé cukry nebo nezdravé tuky.

Zdravá výživa dnes

V dnešní době chce skoro každý vypadat dobře, být fit a zároveň se starat o své zdraví. Základem je výběr správných potravin, složení zdravého jídelníčku, dodržování pitného režimu a být stále v pohybu. Hlavní zásadou zdravé výživy je ideální poměr bílkovin, sacharidů a tuků. Náš jídelníček by měl být zároveň bohatý na vitamíny a minerály.

Jak už jsem výše zmínila, zdravá výživa je časté téma dnešní doby. Se zdravou výživou souvisí zdravý životní styl, který napomáhá k prevenci civilizačních chorob, ale i třeba chřipek a nachlazení v období epidemie. Stačí dodržovat určité návyky jako je například: pitný režim, pobyt na čerstvém vzduchu, otužování, dostatek pohybu i odpočinku, příjem vitamínů atd.

Důležité mimo jiné je jíst pravidelně, jíst pestrou stravu (ovoce, zeleninu, cereálie, obilniny, maso, ryby, drůbež, mléčné výrobky a tuky a oleje), udržovat zdravou tělesnou váhu, mít radost ze života. Rovnice: lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít, velmi dobře vystihuje zdravý životní styl. Cukr a sůl používejte s mírou. Cukr (včetně medu a melas) má hodně kalorií a podporuje kazivost zubů. Sůl hraje určitou roli při vzniku vysokého tlaku, zadržuje tekutiny, což zase souvisí s předmenstruačním syndromem, s křečovými žílami, hemoroidy a s tvorbou ledvinových kamenů. Jezte dostatek čerstvě zeleniny a ovoce každý den, dodáte tělu vitamíny, minerály, vlákninu. Správně vyživený organismus je štíhlý, zdravý, plný energie a ve skvělé kondici.

 

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.