Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Úkolem oběda není jen zahnat hlad!

A co si vy představíte, když se řekne slovo oběd? Je to asi různé. Buď se může jednat o rodinný oběd doma, nebo dále může jít o pracovní oběd, čili o nějaké pracovní jednání u oběda, může ale také jít o nějaké příjemné setkání v restauraci s přáteli či rodinou, nebo si jen tak obyčejně a rychle koupíte bagetu, kterou pak rychle sníte za pochodu v práci či ve škole. Každý z nás obědvá jinak a někteří dokonce oběd ani nestíhají. Co pro nás ale takový oběd vlastně znamená?

Většina lidí se domnívá, že oběd si musíme dát je proto, abychom přes den neměli hlad. Jeho skutečný význam nám tedy stále uniká. Oběd je totiž nebo by spíše měl být hlavním jídlem dne. To znamená, že by měl být energeticky nejbohatším pokrmem našeho každodenního jídelníčku. Ale zajistit vysokou energetickou hodnotu našeho jídla není vůbec jednoduché. A ještě těžší docílit toho, abychom přijali dostatečné množství biologicky cenných látek – vitamínů, minerálů, stopových látek a bílkovin, které naše tělo potřebuje.

Co všechno by měl tedy správný oběd obsahovat?

Důležité je si sestavit kvalitní zdravý oběd, který pro nás a náš den bude nejen dobrým motorem, ale i kvalitním zdrojem látek, které naše tělo potřebuje.

Bílkoviny

Živočišné bílkoviny by měly být vybírány tak, aby nebyly zdrojem zbytečných tuků. To znamená, že bychom měli preferovat libové maso a spíše volit nízkotučné a polotučné mléčné výrobky. Pouze u ryb není tuk naškodu, protože má vysokou energetickou hodnotu. Bílkoviny můžeme získat například z masa, ryb, mléka a jiných mléčných výrobků, vajec a luštěnin. Bílkoviny naše tělo potřebuje, a proto bychom mu je měli poskytnou do dostatečné míry.

Sacharidy

Sacharidy můžeme získat z obilovin, luštěnin, brambor, rýže, ovoce či pohanky. Vhodné je volit spíše celozrnné obilniny, méně sladké druhy ovoce, luštěniny. Tyto sacharidy jsou důležitým zdrojem naší energie, a proto bychom na ně rozhodně neměli zapomínat.

Tuky

Vhodné rostlinné tuky můžeme získat například z olivového oleje, semínek, ořechů, sezamová semínka a madle. Ale pozor! Zvolíme-li tučnější zdroj bílkovin například tučnější maso, měli bychom se snažit vůbec nepřidávat další tuk do jídla.

Vláknina

Vlákninu můžeme získat zejména ze zeleniny, ovoce, ale také sušené ovoce, kukuřice, mandle, hnědá rýže, celozrnné pečivo, fazole, čočka, ovesné vločky či pohanka. Z ovoce se pak jedná zejména o avokádo, maliny, banán, hruška a jablko.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.